Доброго ранку, шановні студенти групи Аг-11.

 

     Зверніть увагу на те, що це переостаннє заняття І семестру. 

     Наступне заняття - СЕМЕСТРОВА КОНТРОЛЬНА РОБОТА

 

     1 червня 2020 р. (понеділок). Перша пара.

 

     Заняття №23

 

     Робимо в зошиті запис:                              Перше червня

  Аудиторна робота 

 

                                                      Написання складних слів

 

Орфографічний практикум

 

    Вправа 1.  Від кожної пари слів чи словосполучення утворіть складний прикметник і запишіть його.                                        

  Північний і західний, північні слов’яни, червоний і чорний, овочі переробляти, плоди і овочі, легка атлетика, темна шкіра, темний і синій, подібний до купола, народна пісня, первісна община, повітряний десант, повітряний і морський, дві години, білий сніг, важко хворіти.

 

   Вправа 2.   Запишіть слова, розподіливши у дві колонки  відповідно до правил правопису. 

 

 Велик..душний, гост..любний, щир..сердний, вищ..згаданий, прав..захисник, платіж..спроможний, мисл..формуючий, вищ..перелічений, наці..творчий, мигдал..подібний, вітр..захисний, перш..рядний, бур..лом, корен..плід, хвил..різ, нижч..названий, камен..різ, тисяч..літній. 
 

    Вправа 3.   Перепишіть речення, знімаючи риску. Поясніть правопис слів з орфограмою

                           «написання складних слів». 

 

   Вчитися уму/розуму. Хліб/сіль їх, а правду ріж. Працює через пень/колоду. Ліпше сяка/така пісенька, ніж плач. Дитина хоч кривеньк, а батькові/матері рідненька. 

 

    Вправа 4.   Перепишіть речення, знімаючи риску та вставляючи пропущені літери.

                           Поясніть написання слів з орфограмою «правопис ненаголошених голосних».

 

   Бистра річ..ка – жит..я моє, ш..рока/гл..бока… Плавле/тоне на тій річ..ці душа од..нока. З..мля – як море/ок..ан ш..рока, к..пить вона і рибою, і звір..м, к..пить і грає силою/снагою, удач..ю, одвагою люд..с..кою. Син../зоре сх..ляєт..ся небо над плакучими вітами верб. Коли за..звонит.. сон/трава в діброві, з..мля св…яткову одягне обнову. Сп..нився я, закован..ий у грім, застиг на пів/ж..тті, як на пів/слові. В моїх повіках напів/сон..их застигло сонце молоде.   

 

    Вправа 5.   Запишіть слова у дві колонки, знімаючи риску.

 

  Загально/освітній, навчально/виховний, українсько/англійський, мовно/літературний, україно/мовний, всесвітньо/історичний, радіо/станція, водо/очисний, фото/спалах, авіа/лайнер, широко/відомий, кисло/солодкий, ліво/бережний, сто/кілометровий, важко/доступний, яскраво/синій, народно/визвольний, західно/український, жовто/гарячий, вело/мото/спорт, темно/волосий, кисло/молочний, чорно/білий. 

 

   *     *     *

 

    Домашнє завдання. 

 

   Вправа.  Запишіть складні слова у дві колонки: 1 – ті, що пишуться разом;  2 – пишуться через дефіс.

                     Слова, які пишуться окремо, не виписуйте. 

 

  Авто/кран, солоно/кислий, один/однісінький, все/владний, пів/огірка, тишком/нишком, одним/один, взаємо/вигідний, радіо/деталь, унтер/офіцер, жовто/гарячий, взірцево/показний, кінець/кінцем, одно/тонний, книго/видавець, фото/апарат, вакуум/апарат, одинадцяти/томний, світло/зелений, раз/у/раз, усього/на/всього, огне/дишний, пів/Києва, фото/альбом, яхт/клуб.   

                                    

    Ключ. Із других букв  складеться прислів’я.                                           

  

   Про виконання  завдань аудиторної роботи прозвітуйте allaglobilcenko@gmail.com

    Також чекаю на звіт про виконання домашнього завдання.

 

 

    Примітка.  Готуймося до контрольної роботи (тестове опитування) в режимі ОНЛАЙН !!!

 

    БАЖАЮ УСПІХІВ!    З повагою, Алла Володимирівна.

___________________________________________________________________________________________

 

     

    25 травня 2020 р. (понеділок). Перша пара.

 

     Заняття №22.

 

     Робимо в зошиті запис: 

Двадцять п'яте травня  

 Аудиторна робота 

 

     Сьогодні працюємо над вивченням нової теми

 

Написання складних слів 

Зверніть увагу на складність теми!

 

   Завдання 1.   Опрацюйте за підручником (О. Авраменко. Українська мова. 10 кл.) теоретичний                                      матеріал #41 "Написання складних слів" (с. 122-123).

 

    Завдання 2. Законспектуйте опрацьований матеріал у формі таблиці. 

 

    Завдання 3. Виконайте письмово вправи 2, 3, 5.

 

     *     *     *

 

   Домашнє завдання. Вправа 7   (с. 126).

 

  Про виконання завдань прозвітуйте allaglobilcenko@gmail.com

 

 

 

     БАЖАЮ УСПІХІВ!    З повагою, Алла Володимирівна.

            _____________________________________________________

   

    19 травня 2020 р. (вівторок). Четверта пара. 

 

    Працюємо за розкладом замін! 

 

      Заняття №21.

 

      Робимо в зошиті запис: 

Дев'ятнадцяте травня 

 Аудиторна робота

 

Основні орфограми в префіксах і суфіксах

 

  

Орфографічний практикум

 

       Вправа 1 (на повторення).  Випишіть слова у три колонки: 1) ті, які не переносяться,

                       2) при переносі залишаємо дві букви на рядку,  3) при переносі залишаємо три букви.

                       Якщо можливий подвійний перенос, то записуємо в обидві колонки.

 

     Піджива, сплав, кряж, подзвін, в’яне, ями, підземний, ущент, інструмент, розірвані, джгут, перепел, яничар, усі, юні, годжусь, надзвичайне, гайок, задзижчати, ірис, в’юн, удвох, книголюб, іду, ярмо, уміє, перекладач, сиджу, ялина.

           

      Ключ. З останніх букв виписаних слів прочитаєте вислів О. Гончара.

 

      Вправа 2.  Перепишіть текст, вставляючи пропущені букви. Виконайте завдання до нього.

 

1.  У народн..их піс..нях і л..гендах отак по..тич..но визначалися род..чі запорож..ця: В..ликий Луг - батько, Січ.. – мати, шабля – дружина, кінь – вірний товариш.

2.  Тобто все його жит..я пов..язувалося з атр..бутами козацької вольн..ці. Січ.. приймала тільки неодружен..их.

3.  Жодна жіноча нога ніколи не ступала на її тер..тор..ю.

4. Раз і назавжди встановлен..і товариством прав..ла, л..шалися не..змін..ими впродовж усього існуван..я Січі.

5.  У запорожців понад усе цінувалися сміливіс..ть, кмітливіс..ть, добре сер..це і почут..я гумору.

6.  Відомий дослідник козац..тва Дм..тро Яворниц..кий зазначав, що з пр…родних якост..ей, властивих справжньому україн..цеві, запорож..ці відзначались умін..ям майстерно ро..повідати, вміли підмічати сміш..ні риси в інших і пер..давати їх у жартівливому, але ні для кого не образливому тоні…

 

       Поставте +. Цифра = речення. Буква = назва орфограми. 

 

А.    Слово, в якому відбувається зміна приголосного при додаванні суфікса -ськ- ужито в реченні

  

1

2

3

4

5

6

7

 

 

 

 

 

 

 

  

 Б.    Слово іншомовного походження, у якому не відбувається подвоєння приголосних ужито в реченні

  

1

2

3

4

5

6

7

 

 

 

 

 

 

 

 

  В.   Слово з орфограмою «подвоєння приголосних на межі морфем» ужито в реченні

  

1

2

3

4

5

6

7

 

 

 

 

 

 

 

   

Г.   У словах якого речення не відбувається подовження приголосних в орудному відмінку однини?

  

1

2

3

4

5

6

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 Д.   Слово з орфограмою «спрощення груп приголосних» ужито в реченні

  

1

2

3

4

5

6

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       Вправа 3. Запишіть подані словосполучення у дві колонки : І- із вставленою буквою и ІІ - буквою е.

 

    Пр..в’язав до воріт, пр..старий дід, пр..крашена ялинка, пр..страшенне місце, пр..кумедний острів, пр..дивно завмер, пр..мудрився сам, пр..глибоке озеро, пр..солоджений обман, пр..швидшена хода, пр..забутий звичай, пр..зирливий погляд, пр..вокзальний квітник, пр..швидкі кроки, пр..старкуватий кавалер, пр..мудрість віків, пр..густий ліс, пр..надна усмішка, пр..сумна пісня, пр..дорожній кущ, пр..чудовий світ, пр..білена стіна, пр..білі сніги.

 

      Ключ.  З останніх букв останніх слів прочитаєте закінчення вислову Дмитра Павличка:                                              «Всі народи рівні, а земля ...».

 

 *     *     *

 

      Домашнє завдання.

 

      «Вправа з ключем». Поставте на місці крапок букви з або с. Запишіть у дві колонки:

                                        1) слова,  у які вставили літеру с; 2) слова, у які вставили літеру з.

 

…в’язаний, …сушений, …савець, …спалити, пере…трибнути, при…трочений, бе…коштовний, …будити, уше…теро, зу…трітися, …прямований, …ірвати, …чинити, …надвору, до…хочу, ро…казати, …переляку, …варка (суперечка), …ігнети, …замолоду, ви…микнути, …знехтуваний, на…грібати, зне…тями, зне…лавлений, …/ трикотажу, ви…бирати, …їсти, на…тригти, …їхати.

 

       Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву і продовжте вислів відомого педагога                           К. Ушинського: «Якщо педагогіка хоче всебічно виховати людину, то …».

 

 

       Про виконання завдань прозвітуйте  allaglobilcenko@gmail.com

 

 

       БАЖАЮ УСПІХІВ!     З повагою, Алла Володимирівна.

 

___________________________________________________________________

     

      18 травня 2020 р. (понеділок). Друга пара.  

 

      Заняття №20.

 

      Робимо в зошиті запис: 

Вісімнадцяте травня 

 Аудиторна робота

 

Основні орфограми в префіксах і суфіксах

  

Тренувальні вправи

 

           Вправа 1.  Запишіть текст. Визначте слова, утворені префіксальним, префіксально-суфіксальним чи                       суфіксальним способом. Позначте префікси, суфікси і поясніть їх написання.

 

Яке може бути українське небо, як не синє, чисте, аж душа в радощах розпливається. Сонце, те невсипуще джерело всього життя, простирає на ньому своє панування, огріє своїм блискучим промінням усю землю, наповнює радощами все життя – від людини до малюсінької комашки – усе, що живе на землі і живиться її матірними соками. Під небом повис, мов цяточка, жайворонок і виспівує свою одноманітну, але таку гарну пісеньку. Аж вище орел кружляє великими крилами, мов човен по спокійних хвилях моря пливе. Здалеку чути крукання журавлів, попереду найсильніший могутніми крилами розбиває повітря. За ним летять двоє, а за кожним із них – два шнурочки, мов ластівчин хвіст  (А. Чайковський).

 

§    Поясніть правопис ненаголошених голосних у коренях слів.

 

 

     Вправа 2.  Запишіть слова, розподіляючи у дві колонки: І – слова, в яких виділені частини                                             є префіксами, ІІ – належать до кореня.        

  

Принцип, приємний, пристрій, привілей, придорожній, приблудилось; преміальний, прекрасний, премудрість, передній, преса, предки, предмет, передвечірній, представити.

 

      Вправа 3  Від поданих слів утворіть нові слова з префіксом з-  чи його варіантами  с-, зі-;  поясніть                       уживання кожного з них. Розподіліть слова у три колонки, відповідно до префікса.

  

Формувати, рвати, їсти, жарити, фотографувати, лити, будити, кріпити, косити, творити, гнути, явитись, ховати, питати, псувати, спочити, гріти, ставити, формулювати, хилитися, в’ялий.

 

       Вправа 4.    Утворіть нові слова за допомогою зазначених суфіксів. Запишіть їх, пояснюючи правопис.

 

1)    -очк-, -ечк-, -ичк-, -ячк- (іменники). Берег, сонце, внук, Рая, доня, батько, пшениця, книга, здоров’я,            десятикласниця, літо, розумниця, серце, волосся, канарейка;

2)    -ов-, -ев- (-єв-) (прикметники). Ромашка, жолудь, калій, підсумок, борщ, замша, яблуня, граб, соя,               вишня, дуб, слива;

3)    -ив-(іменники). Плести, місити, мережити, морозити, палити, марити;

 

4)    -уват- (-юват-) (прикметники). Коричневий, сирий, кислий, малий, синій, сизий, пізній, солоний.

 

       Вправа 5.  З поданими словами складіть словосполучення, запишіть їх, вставляючи пропущені букви                             е (є), о (ьо), йо; виділіть у цих словах суфікси і поясніть їх правопис.

 

    Бо…вий, квітн…вий, ключ…вий, нул…вий, деш…вий, черепах…вий, алич…вий, емал…вий, га…вий, кизил…вий, вермішел…вий, овоч…вий.

  *     *     *

       Домашнє завдання.

 

        Вправа 1. Запишіть слова, замість крапок вставте літери е, и або і.

 

Пр…бій, пр…соромити, пр…горілий, пр…гощати, пр…стижний, пр…д’явник, пр…солодкий, пр…старий, пр…старкуватий, пр…буток, пр…балт, пр…звисько, пр…брати, пр…з…нтація, пр…тендент, пр…зидія, пр…зидент, пр…зирливо, пр…стол, пр…ваблювати, пр…боркати, пр…голосно, пр…кордонник, Пр…карпаття, пр…своїти, п…р…права, п…р…орати, пр…кумедний, пр…землитися, пр…мара.

 

Вправа 2. Від поданих слів утворіть нові з префіксами з-, с-,зі-. Поясніть правопис.

 

Єднати, в'язати, шити, орати, явитися, писати, тягти, брати, хилитися, псувати, шкребти, кріпити, цідити, хвалити, творити, йти, рвати, горнути, скочити.

 

Вправа 3. Утворіть від поданих слів прикметники за допомогою суфікса -ськ-. Поясніть зміни приголосних, які відбулися.

 

Узбек, стрілець, Сиваш, боягуз, викладач, Кременчук, чех, латиш, ткач, сподвижник, француз, Запоріжжя, товариш, школяр, президент.

 

Вправа 4. Від поданих прикметників утворіть іменники з суфіксом -ин-, які є назвами територій. Поміркуйте, чи від усіх прикметників можна утворити такі суфіксальні іменники-назви.

 

  Вінницький, волинський, дніпропетровський, галицький, донецький, закарпатський, івано-франківський, луганський, кіровоградський, одеський, житомирський, кіровоградський, львівський, тернопільський, черкаський, миколаївський, сумський, рівненський, харківський, кримський.

 

 

         Про виконання завдань прозвітуйте  allaglobilcenko@gmail.com

 

         БАЖАЮ УСПІХІВ!     З повагою, Алла Володимирівна.

 

_______________________________________________________

 

     12 травня 2020 р. (вівторок). Четверта пара.  

 

      Заняття №19.

 

      Робимо в зошиті запис: 

Дванадцяте травня 

Аудиторна робота

 

     Сьогодні працюємо над вивченням нової теми

 

"Морфеми і словотвірна структура слова. Основні способи словотвору. Стилістичне забарвлення значущих частин слова (префіксів і суфіксів)"

 

 

    Завдання 1.   Опрацюйте за підручником (О. Авраменко. Українська мова. 10 кл.) теоретичний                                      матеріал #35-36"Правопис префіксів і суфіксів" (с. 109-110).  

 

    Завдання 2. Законспектуйте опрацьований матеріал у формі таблиці. 

 

    Завдання 3. Виконайте письмово вправи 2, 3,4, 5.

 

     *     *     *

 

   Домашнє завдання. Вправа 7 (а, б)  (с. 112). 

 

  Про виконання завдань прозвітуйте allaglobilcenko@gmail.com

 

 

 

     БАЖАЮ УСПІХІВ!    З повагою, Алла Володимирівна.

 

_________________________________________________________________________

 

     5 травня 2020 р. (вівторок). Четверта пара.

 

      Заняття №18.

 

      Робимо в зошиті запис: 

 П'яте травня 

Аудиторна робота

 

Пароніми.

Основні групи фразеологізмів. Синонімія й антонімія фразеологізмів

 

     

     Завдання 1.   Опрацюйте за підручником (О. Авраменко. Українська мова. 10 кл.) теоретичний                                      матеріал #7 "Пароніми" (с. 32).  

     

    Завдання 2.   Виконайте письмово вправи 2, 3, 4. 

 

 

     Завдання 3.   Опрацюйте за підручником (О. Авраменко. Українська мова. 10 кл.) теоретичний                                       матеріал #9-10  (с. 38-39).  

 

     Завдання 4.   Виконайте письмово вправи 3, 4 (с. 39-40). 

 

     *     *     *

 

     Домашнє завдання. Вправа 7 (с. 34), вправа 7 (с. 42).

 

    Про виконання завдань прозвітуйте allaglobilcenko@gmail.com

 

 

     БАЖАЮ УСПІХІВ!    З повагою, Алла Володимирівна.

 _________________________________________________________________________

 

     4 травня 2020 р. (понеділок). Друга пара.

 

      Заняття №17.

 

    Сьогодні працюємо над вивченням нового тематичного блоку "Стилістичні засоби лексикології та фразеології". 

     

      Робимо в зошиті запис: 

 Четверте травня 

Аудиторна робота

 

Слово і його лексичне значення.

Лексико-стилістичні синоніми. Антоніми 

 

     Завдання 1.   Опрацюйте за підручником (О. Авраменко. Українська мова. 10 кл.) теоретичний                                      матеріал #4 "Лексичне значення слова" (с. 18-19).  

     

      Завдання 2.   Виконайте письмово вправи 3, 5.

 

      Завдання 3.   Опрацюйте за підручником (О. Авраменко. Українська мова. 10 кл.) теоретичний                                       матеріал #6 "Лексичні та фразеологічні синоніми. Антоніми" (с. 27-28).  

 

      Завдання 3.    Виконайте письмово вправи 2, 5.

 

     Про виконання аудиторної роботи прозвітуйте allaglobilcenko@gmail.com

 

 

*     *     *

 

    Домашнє завдання. Вправа 7 (с. 22), вправа 5 (с. 29).

 

 

     БАЖАЮ УСПІХІВ!    З повагою, Алла Володимирівна.

 

 _____________________________________________________

   

     27  квітня 2020 р. (понеділок). Друга пара.

 

   Шановні студенти! Звертаю вашу увагу на те, що 28 квітня (вівторок)  ПІД ЧАС ЗАНЯТТЯ у вас буде контрольна робота (тестові завдання в онлайн-режимі). Тому організуйтесь, будь ласка, для виконання завдань.

      Від вашої підготовки  залежатиме ваш результат за семестр. 

 

  Сьогодні працюємо над вивченням нової теми "Правопис слів іншомовного походження".

 

      

      Робимо в зошиті запис: 

 Двадцять сьоме квітня

Аудиторна робота

 

 

Правопис слів іншомовного походження

 

Зверніть увагу на  складність теми! 

 

     Завдання 1. Опрацюйте за підручником (О. Авраменко. Українська мова. 10 кл.) теоретичний матеріал #42 "Написання слів іншомовного походження" (с. 127-130).  

 

      Завдання 2. Законспектуйте опрацьований матеріал у формі таблиці. 

 

      Завдання 3. Виконайте вправи 2, 3, 4, 5.

 

     

     Домашнє завдання. Вправа 7  (А, Б, В(с. 131).

 

   Ще раз нагадую про контрольну роботу завтра, 27 квітня 2020 р., четверта пара за розкладом замін. 

 

     БАЖАЮ УСПІХІВ!    З повагою, Алла Володимирівна.

 

_______________________________________________________

 

      Працюємо за розкладом замін!

 

      21  квітня 2020 р. (вівторок). Четверта пара.

 

   Сьогодні працюємо над удосконаленням навичок правопису слів із чергуванням голосних і приголосних звуків.

 

      Робимо в зошиті запис: 

 

Двадцять перше квітня

Аудиторна робота

 

Правопис слів із чергуванням голосних і приголосних звуків

Тренувальні вправи

 

       

     Вправа 1. Замініть подані слова так, щоб у них відбувалося чергування ое з і чи о, е з нулем звука. Визначте, у якій частині слова відбувається чергування і при якому процесі - словотворенні чи словозміні.

 

     Стіл, бік, двір, рідний, січень, спосіб, вечір, ночувати, дорога, перець, біль, джміль, дріт, беру, вогонь, стерегти, червень, гора, свого, шостий, третього, слово, творити, щебетання, міст, вечір, овес, явір, політ, бік, ніч, дзенькіт, стіл, вісім, пиріг, щирість, шляхетність, шепіт. 

     

      Вправа 2. Від поданих слів утворіть форми слова і нові слова з чергуванням  [г]- [з]- [ж], [к]- [ц]- [ч], [х]- [с] -[ш]. Підкресліть букви на позначення звуків, що чергуються.

 

     Берег, бік, вага, вільха, горох, дорога, друг, книга, кожух, крига, луг, мураха, пиріг, плуг, поріг, ріг, рік, рука, щока.

 

      Вправа 3. Утворіть від поданих слів

1) прикметники за допомогою суфікса -ськ-: Сиваш, Запоріжжя, Збараж, таджик, Париж, Галич, чех, казах, Овруч, узбек, тюрк;

2) іменники за допомогою суфікса -ств-: козак, жінка, чумак, птах, товариш, парубок, ткач.

 

     Вправа 4. Утворіть від поданих прикметників іменники за допомогою суфікса -ин(а).

 

   Хмельницький, гайдамацький, івано-франківський, вояцький, черкаський, вінницький, львівський, миколаївський, галицький, кріпацький, гуцульський, солдатський, дрогобицький, козацький, турецький, уманський.

 

      Вправа 5. Уставте у подані слова пропущені літери.

 

 Остро_кий, птахівни_тво, боягу_тво, Оде_ина, кріпа_тво, воя_тво, Житомир_ина, лейпци_кий, солда_кий, Слова_ина, ескімо_кий, печені_кий, воло_кий, коза_кий, бага_тво, збара_кий, вінни_кий, пра_кий, криворі_кий, Доне_ина, черка_кий, каза_кий, кавка_кий, товари_кий, францу_кий.

 

   Вправа 6. Утворіть від поданих слів вищий і найвищий ступінь порівняння прикметників, поясніть зміни приголосних.

 

  Важкий, легкий, красивий, низький, високий, близький, синій, золотий, чистий, багатий, глибокий, молодий, дужий.

 

     Шановні студенти, якщо ви маєте прогалини у знаннях, зверніться ще раз до теоретичного матеріалу (# 31 підручника)!!! 

   

    Домашнє завдання.

 

    Вправа 1. Уставте, де треба, пропущені букви. Запишіть слова, у дві колонки:  1)  слова без змін; 2) слова, у яких були пропущені букви.

 

     Швидкіс.ний, якіс.ний, улес.ливий, освідчитися, хвас.ливий, контрас.ний, щас.ливий, блис.нути, агентство, волейболіс.ці, заїз.ний, їж.жу, учас.ник, заздріс.ний, ус.ний, випус.ний, стис.нути, щотиж.ня, студен.ський, студентство, очис.ний, скатер.ка, буревіс.ник, п'ятдесят.   

 

Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв складеться кінцівка вислову Василя Сухомлинського "Дорожить людина тим, у що вона..."

 

     Вправа 2. Утворіть за допомогою суфікса -ськ- прикметники і запишіть їх у три колонки: 1)  на -зьк-, 2) на -цьк-, 3) на -ськ- після голосного. Прикметники, у яких -ськ- стоїть після приголосного, не виписуйте.

 

    Стужиця, Здвиж, печеніг, Бахмач, Свеса, Калуш, Крпати, Смига, Омельник, Звенигород, Агадес, Волноваха, Запоріжжя, Клуж, Овруч, Камчатка, Авас, Сиваш, Токмак, Воронеж, Устилуг, Чукотка, Атлас, Ялпуг, Гнилиця, Підбуж, Світязь, Вільнюс,дивак.

 

Ключ. Із других букв має скластися вислів В. Шекспіра.

 

     БАЖАЮ УСПІХІВ!    З повагою, Алла Володимирівна.

 ______________________________________________________

   

       14  квітня 2020 р. (вівторок). Четверта пара.

 

      Опрацьовуємо нову тему.

 

       Робимо в зошиті запис: 

 

Чотирнадцяте квітня

Аудиторна робота

 

 Правопис слів з чергуванням голосних і приголосних звуків

 

Зверніть увагу на  складність теми! 

 

     Завдання 1. Опрацюйте за підручником (О. Авраменко. Українська мова. 10 кл.) теоретичний матеріал #31 "Чергування звуків. Зміни приголосних при додаванні суфіксів -ськ-, -ств-. Зміни приголосних при додаванні суфікса -ин-(с. 97-98).  

 

      Завдання 2. Законспектуйте опрацьований матеріал у формі таблиці. Зверніть увагу на винятки!

 

      Завдання 3. Виконайте вправи 2, 3, 4, 5.

 

     

     Домашнє завдання. Вправа 7 (с. 100).

 

      

     БАЖАЮ УСПІХІВ!    З повагою, Алла Володимирівна.

 

_______________________________________________________

     

     13 квітня 2020 р. (понеділок). Друга пара за розкладом.

 

   Сьогодні працюємо над удосконаленням навичок правопису слів зі спрощенням приголосних.

 

       Робимо в зошиті запис: 

 

Тринадцяте квітня

Аудиторна робота

 

Правопис слів зі спрощенням у групах приголосних

Тренувальні вправи

 

 

     Вправа на повторення

 

    Від поданих слів утворіть прикметники за допомогою суфіксів -н-, -ян-, -ін-, -ен-, -ин-. Розподіліть утворені слова на дві колонки, залежно від орфограми. Поясніть правопис.

 

   Камінь, весна, тварина, вечір, піна, літо, журавель, скло, форма, лев, вікно, антена, латунь, миша, бджола, джміль, дно, вогонь, шлюб, ніч, мова, чавун, будень, вчити, закон, чай, дієслово, мільйон, корінь, лід, очерет, курінь.

 

Вправа на повторення

 

   Подані іменники поставте у формі давального відмінка однини. Запишіть, ррозподіляючи на дві колонки, відповідно до орфограм.

 

   Донька, Оксанка, нянька, матінка, калинонька, праска, рибалка, зозулька, сопілка, Галинка, лялька, пінка, краплинка, Юленька. 

 

Вправа 1

 

Випишіть слова у три колонки: 1 – у яких спрощення передається на письмі; 2 – у яких спрощення відбувається у вимові, а на письмі не передається; 3 – у яких спрощення не відбувається.

 

 

Обласний, диригентський, корисливий, комендантський, тріснути, зап’ястний, міський, туристський, корисний, кістлявий, жалісний, цілісний, баластний, форпостний, шелеснути, хруснути, товариський, брязнути, журналістський, кількісний.

 

Вправа 2

 

    Запишіть слова, вставляючи, де потрібно, відповідні літери. Поясніть (графічно) правопис поданих слів (для прикладу: виї[зн]ий, ші[стн]адцять).

 

 Чес.но, віс.ник, нещас.ний, тиж.невий, хрус.нути, мас.ний, кіс.лявий, навмис.ний, со.нце, захис.ний, реміс.ник, хвас.ливий, кількіс.ний, влас.ний, пес.ливий, сер.це, щас.ливий, провіс.ник.   

 

Вправа 3

 

    Від поданих слів утворіть прикметники. Запишіть утворені слова. Поясніть правопис. 

 

 Пристрасть, жалість, студент, доблесть, комендант, совість, президент, користь, інтелігент, заздрість, особистість, форпост, захист, шелест, контраст, страсть, кількість. 

 

 

    Домашнє завдання.   Зверніть увагу на розклад замін!

 

 

 Вправа.

1. Перепишіть речення, вставляючи пропущені літери.

2. Випишіть окремо виділені слова, визначте у них кількість букв і звуків.

 

   Праця корис.ніша за будь-які ліки. Чес.на праця щастя приносить. Без труда щас.ливий тільки лінивий.  Як труд радіс.ний, то життя не гірке. Жито два тиж.ні зеленіє, а два - колоситься. Без обережності й мудрість беззахис.на. Без сокири по дрова піти - один хворос.няк принести. На грубе слово не зважай, на улес.ливе - не здавайся. Не пнись бути найвищим, а вчись бути  корис.ним.

 

     БАЖАЮ УСПІХІВ!      З повагою, Алла Володимирівна. 

 

_________________________________________________________________________

 

       6 квітня 2020 р. (понеділок). Друга пара за розкладом.

 

  Сьогодні опрацьовуємо нову тему "Правопис слів зі спрощенням у групах приголосних".

 

          Робимо в зошиті запис: 

 

Шосте квітня

Аудиторна робота

 

Правопис слів зі спрощенням у групах приголосних

 

Шановні студенти, зверніть увагу на  складність теми.

Поставтесь відповідально до виконання усіх завдань. Адже вам доведеться застосовувати усі здобуті (практично самостійно) знання на практиці.

 

 

   Завдання 1. Опрацюйте за підручником (О. Авраменко. Українська мова. 10 кл.) теоретичний матеріал #32 "Спрощення приголосних "(с. 101-102).  

 

        Завдання 2. Законспектуйте опрацьований матеріал. Зверніть увагу на винятки!

 

      Завдання 3. Виконайте вправи 2, 3, 5.

 

    Обмежень у часі на виконання завдань немає. Тому ретельно опрацьовуйте матеріал аудиторної роботи.

 

 

     Домашнє завдання. Вправа 7 (с. 104).

 

      

     БАЖАЮ УСПІХІВ!    З повагою, Алла Володимирівна.   

 

_________________________________________________________________________

       

        30 березня 2020 р. (понеділок).

 

     Доброго ранку, шановні студенти групи Аг-11. Перш ніж розпочати аудиторну роботу, зверніть увагу на виконання вами домашнього завдання (23 березня 2020 р.) 

 

  Двадцять третє березня 

Домашня робота

 

Вправа

 

    1. Спишіть текст, вставляючи пропущені букви та розкриваючи дужки. Згрупуйте слова за орфограмами "Ненаголошені голосні" та "Подвоєння і подовження приголосних".  Випишіть ці слова (відповідно до зазначених орфограм), поясніть правопис.

 

     Кожному відомо, що з гл.б.ни віків наші пращури з особливою увагою й шанобливіс.(т).ю ставились до мовних ет.кет(н)их виразів, зокрема віта(н)ь, вір.ли в магічну силу, що таїт.ся в кожному слові, жили пер.кона(н)ями, що добре слово потрібне людині, "як хліб і сіль, як ж.ва вода".

           В (у)кра.ні з давніх-давен віта(н)я було ознакою вихова(н)ос.(т)і і шляхет(н)ос.ті. Навіть незнайому людину в с.лі зустрічали щирим і світлим "Добрий день!".

    Пр.віта(н)я належить до найчастіше вжива(н)их ет.кет(н)их виразів, з його допомогою встановлюєт.ся контакт між люд.ми, визначают.ся їхні взаєм.ни на роботі чи вдома, водночас підтримуют.ся стосунки чи контакти. 

 

     2. Виберіть з тексту слова (по три) (у називному відмінку) і розподіліть їх на колонки, відповідно до кількості букв і звуків. 

 

 

           БАЖАЮ УСПІХІВ!    З повагою, Алла Володимирівна.   

 

 

    *     *     *

 

   Сьогодні працюємо над удосконаленням навичок правопису слів з вивченими раніше орфограмами.

 

 

     Робимо в зошиті запис: 

 

Тридцяте березня 

Аудиторна робота

 

Шановні студенти!

            Звертаю вашу увагу, що завдання виконуємо під час аудиторної роботи                            (за розкладом дзвінків!)

 

Відповіді зараховуватиму лише ті, які надійдуть на пошту  allaglobilcenko@gmail.com  протягом 20 хв. по завершенню заняття!

 

Вправа 1

 

    Перепишіть, вставляючи пропущені букви. Якщо слово можна перевірити, запишіть у дужках контрольне слово.

 

     Бер_з_нь, кам_нь, щ_б_тав, збл_жатися, в_чірній, н_зенько, бл_щить, опт_мізм, л_г_ндарний, кр_чить, еф_ктивний, мат_мат_ка, пов_ртатися, м_д_каменти.      

 

 

Вправа 2

 

     Запишіть слова, розподіливши їх на дві колонки, відповідно до наявної в них орфограми.

 

   Пам_тник, подвір_я, б_ться, моркв_ний, солов_їний, кучер_вий, бур_як, розім_яти, пір_їна, дерев_яний, узгір_я, розв_зати, риб_ячий, люб_язий, слов_яни, плем_я, зор_я,  медв_яний, сім_я, Солов_йов.

 

Вправа 3 

   

     Запишіть слова, розподіливши їх на дві колонки, відповідно до наявної в них орфограми.

 

   Приємніст_ю, різ_бяр, комар_, близ_ко, брен_кіт, Натал_чин, кин_те, сяд_те, звір_, борот_ба, людс_кий, бояз_кий, волин_с_кий, лял_чин, дон_чин, Світлан_ці, кобзар_, т_мяний, сторін_ці, л_лється, громадян_ський, рибал_ство, промін_чик. 

 

Вправа 4

 

     За допомогою, префікса, суфікса чи постфікса (-ся) утворіть слова, у яких відбувалося б подвоєн-ня внаслідок збігу приголосних. Поясніть правопис (графічно). 

 

     Причина, вина, Дніпро, високий, бити, дати, застережливо, година, вікно, диван, зоря, дзеркало, осінь, день, земля, будувати, ділити, дякувати, давно, бризкати, білити, закон, зуби, зміст, звук, баштан, нестись, ціна.

 

Вправа 5

        

     Випишіть слова, у яких відбувається подвоєння взятих у дужки букв.

   

  Бе(з)тямний, бе(з)емелля, о(в)ація, о(д)ячити, ві(д)знака, ві(д)алік, о(д)ержати, солов'ї(н)ий, щоде(н)ий, вечір(н)ій, о(д)ягти, на(д)ністрянський, бе(з)ако(н)ий, на(д)брівний, пі(д)заголовок, пере(д)ень, безви(н)о, ро(з)ява, на(д)звичайний, (в)ічливий, ві(д)іл, сріб(н)ий, кі(н)ий, дзві(н)иця, о(т)епер, бо(в)аніти.

 

    

__________________________________________________

 

    23 березня 2020 р.

     Робимо в зошиті запис: 

Двадцять третє березня 

Аудиторна робота

 

     Письмово виконуємо завдання

Вправа на повторення

 

     Запишіть слова у дві колонки: І - з ненаголошеним е, ІІ - з ненаголошеним и

 

     Ож.ледиця, др.жати, ож.вати, л.генький, ел.гантний, в.шневий, ж.рненький, кл.котіти, ст.пи, евр.ка, н.зенько,адр.сат, кр.ниця, ож.вати, нап.кти, дал.чінь, р.ве.

     Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву - прочитаєте ім'я та прізвище автора повісті "Зачарована Десна".

 

Вправа на повторення

 

    Перепишіть слова і вставте пропущені букви е, и. Поясніть їх правопис. Виділіть слова, написання яких перевіряється за словником.

 

     Розд.влятися, т.хнічний, гал.рея, пробл.матичний, кр.вавий, стр.міти, заб.рати, невм.рущий, завм.рати, т.рплячий, прод.ш.вити, мат.мат.ка, усвідомл.ний, зб.р.гти, кр.тичний, нем.лосердний, пов.ртатися, ущ.мити, неприм.ренний, справ.дливий, м.нулий, тр.мтіти, дзв.нить, ос.литися, зв.чайний, гр.міти, дж.р.ло, вс.р.дині, в.селка, ш.л.стіти, принц.повий, д.ректор.

     

Працюємо над удосконаленням навичок

правопису слів з подвоєнням і подовженням приголосних

 

     

 

    Письмово виконуємо наступні завдання

 

     Завдання 1. Запишіть речення, розкриваючи дужки. Вкажіть слова з подвоєними літерами, обґрунтуйте їх написання.

 

За добро ві(д)ячують добром, а не злом. Ра(н)я пташка росу о(б)иває. Заробле(н)е потом ві(д)ається медом. Та людина ці(н)а, в якої любов до праці незмі(н)а. Плуг, коса і небесна роса людей в біду не (в)одили. І глибока криниця не бездо(н)а. Не (в)ажай на врожай, а жито сій, то й хліб буде. Якою міркою міряєш, такою тобі й ві(д)адуть (Нар. творч.).

 

ØЗробіть висновки, від чого залежить подвоєння приголосних.

 §  Перевірте свої знання за поданими відомостями.

  

В українській мові приголосні звуки можуть подвоюватися і подовжуватися. Подвоєння і подовження передається на письмі двома однаковими буквами, кожна з яких позначає той самий приголосний звук.

Подвоєння відбувається при словотворенні, коли збігаються кінцеві й початкові звуки різних значущих частин слова (морфем): письменник, роззброїти, прикордонний.

Подовження  приголосних виникло внаслідок уподібнення звуків. Подовжуватися можуть [дꞌ], [тꞌ], [зꞌ], [сꞌ], [цꞌ], [лꞌ], [нꞌ], [ж̓], [ч̓], [ш̓],  якщо вони стоять між голосними. 

 

      

         Завдання 2. Спишіть речення, розкриваючи дужки. Вкажіть слова з подовженими приголосними. 

 

    Терпі(н)я і час з усього зроблять атла́с. Росяне світа(н)я – золоте ора(н)я. Від злого корі(н)я таке й насі(н)я. Не зазеленіють сходи, де всілося воро(н)я. Від безді(л)я і тарган на піч вилазить. Не рада коза торгу, а курка весі(л)ю (Нар. творч.).

 

      Завдання 3. Запишіть слова у дві колонки: 1) з подвоєнням узятих у дужки букв, 2) без подвоєння.

 

  Просла́вле(н)ий, спі(в)ітчи́зник, розрі́(с)я, деревя(н)ий, спасе́(н)ий, здрі́бне(н)ий, бу́кве(н)ий, верши́(н)ий.

 

     Ключ. Із других букв має скластися слово, яким закінчується вислів О. Довженка:   «Все найдорожче

і найважче…».

 

 

ØСформулюйте правила написання слів із подвоєнням приголосних букв через збіг та з подовженням приголосних.

 

§  Перевірте свої висновки за поданим теоретичним матеріалом.

 

 

 

Подвоєння букв для позначення збігу однакових звуків відбувається:

 

1.    На межі значущих частин слова:

а)  префікса і кореня: оббігти, віддати;

б)  префікса і префікса: возз’єднання, беззастережно;

в)  кореня і суфікса: законний, осінній, пісенний, буденний;

г)  суфікса і суфікса: іменник, письменник;

ґ)  основи дієслова минулого часу, що закінчується на [с], і постфікса -ся: пасся, розрісся;

д)  складних слів: військкомат, зав відділенням;

е)  подвоєння нзбігається й перед суфіксом -ість  в іменниках та прислівниках, утворених від прикметників з подвоєним н: туманний – туманність – туманно.

 

2.    Буквосполучення -нн пишеться:

а)  у збільшувальному суфіксі -енн- страшенний, здоровенний,  численний;

б)  у наголошених прикметникових суфіксах     

-енн-, -анн-, -янн-: невблага́нний,  нескінче́нний, незрівня́нний,  стара́нний,   але: довгожда́ний,  жада́ний, шале́ний,   скаже́ний; 

в) в іменниках та прислівниках, утворених від  таких прикметників: здійсненність,  старанність;

г) у прикметниках на -енн- старослов’янського походження: огненний,  священний,  блаженний, благословенний.

 

Н  н е  п о д в о ю є т ь с я  у дієприкметниках (суфікс ненаголошений): зроблений,  вихований, сказаний.   Треба розрізняти такі слова, як  нездоланний (непереможний), нездоланий  (якого не подолали),  незліченний (представлений  у великій кількості),  незлічений  (не порахований).

 

Подвоюються приголосні в словах бовван, Ганна, лляний, овва, ссати,а також у похідних: бовваніти,Ганнин,  ссавці  тощо.

Подвоєння букв для позначення подовження приголосних звуків.

 

Приголосні [дꞌ], [тꞌ], [зꞌ], [сꞌ], [цꞌ], [лꞌ], [нꞌ], [ж̓], [ч̓], [ш̓] подовжуються (а на письмі позначаються двома літерами), якщо вони стоять після голосного:

 

1.    Перед я, ю, є, і  в усіх відмінках іменників середнього роду  ІІ відміни на -а(-я): колосся, знання, гілля,  а також у похідних словах: гіллячка, гіллястий, життєпис.

 

2.    Перед я, ю, є, і  в усіх відмінках деяких іменників чоловічого і жіночого роду          І відміни (за винятком родового множини із закінченням -ей): суддя,  Ілля, стаття (але статей). 

Не подовжуються приголосні  у словах  кутя, попадя, свиня та ін. 

3.    Перед ю в орудному відмінку іменників жіночого роду однини    ІІІ відміни, якщо в називному відмінку однини їх основа закінчується один м’який або шиплячий приголосний: молоддю, ніччю,  подорожжю,  тінню. 

4.    Перед  я, ю  в прислівниках  зрання, навмання,  спросоння,  спозарання, попідтинню,  попідвіконню. 

5.    Перед ю, є у формах теперішнього часу дієслова лити (литися): ллю, ллєш, ллє, ллєте, ллють, ллється;   а також похідних від них: переллєш, наллєте,  виллю,  увіллю та інші.


ОРФОГРАФІЧНИЙ ПРАКТИКУМ

 

 

     Вправа 1. Утворіть за допомогою префікса, суфікса чи постфікса слова, у яких відбувалося б подвоєння внаслідок збігу приголосних. Запишіть новоутворені слова.

 

Причина, вина, високий, бити, дати, година, вікно, диван, зоря, звук, дзеркало, осінь, день, земля,   ділити, дякувати, давно, бризкати, закон, зміст, нестись, пастись, ціна.

 

     Вправа 2. Утворіть від поданих слів прикметники, поясніть правопис.

 

   Камінь, весна, тварина, вечір, літо, скло, форма, антена, латунь, миша, бджола, вогонь, будень, мільйон,     корінь, очерет, полотно, вовна, овес.

 

     Вправа 3.Випишіть слова у дві колонки: 1) без подвоєння букв; 2) з подвоєнням букв.

 

   Ю(н)ий, медвя(н)ий, зв’яза(н)ий, (с)авець, глиби(н)ий, поні(с)я, піща(н)ий, (в)ечері, удава(н)ий,   гайдама(ч)ина, твари(н)ий, удови(н), пі(в)ідра, о(д)ати, вівся(н)ий, оловя(н)ий, одното(н)ий, рядня(н)ий,   зйомоч(н)ий, Вінни(ч)ина, (л)яний, змії(н)ий, голуби(н)ий, зако(н)ий.

 

     Ключ. Із других букв повинен скластися вислів М. Коцюбинського.

 

     Вправа 4. Запишіть сполучення слів, ставлячи  іменники у потрібному відмінку, поясніть правопис.

 

Бракує (знання); зацікавився (стаття); задоволений цією (річ); помстився (кров); захоплений (подорож);    у 20 (сторіччя); охоплений (радість); покликати (суддя); пройнятий материнською (любов); зупинився на   (роздоріжжя); милувався (затишшя); епоха (звершення); сплатив (честь), схопився (мить); затулений     (віття); немає (Ілля).

 

     Вправа 5.  Випишіть слова у дві колонки: 1) з подвоєнням приголосних, 2) без подвоєння.

 

Узлі(с)я, вче(н)ий, гума(н)ий, освоє(н)я, шале(н)ий, білокамі́(н)ий, усміхне(н)ий, гусе(н)я, охопле(н)я,     сувере(н)ий, ста(т)ею, гна(н)ий, орга(н)ий, башта(н)ик, сапя(н)ий, зйотова(н)ий, стара(н)ість, увічне(н)я,   ста(т)ей, сті(н)івка, правосу(д)дя, рядни(н)а, оживле(н)ий, чаву(н)ий, зчище(н)ий, втори(н)ий,   татуйова(н)ий, загоє(н)я.

 

     Ключ. Із других букв повинен скластися афоризм Г. Сковороди.

 

 

     ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ "ОРФОГРАФІЧНИЙ ПРАКТИКУМ"  НАДСИЛАЄТЕ               НА ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ allaglobilcenko@gmail.com

 

  сьогодні на 16.00. 

 

     БАЖАЮ УСПІХІВ!

 

     З повагою, Алла Володимирівна.